Народний депутат України Олександр Дудка: «Реформувати владу в Україні потрібно так, щоб ці реформи не призвели до узурпації влади»

024Нині ми багато говоримо про зміни до діючої Конституції, про реформи місцевого самоврядування, про те, що територіям має бути надано багато прав вирішувати. Що їм робити, як витрачати кошти і т.д. Загалом, наш Основний Закон – Конституція – досить зважений, він є підгрунтям реальної демократії в країні. Але час іде і вносить у життя свої корективи. Тому переміни потрібні, але,  вважаю, не з так званого переписування Конституції.

Що мене насамперед хвилює? Те, що ми з огляду на конституційні зміни не застраховані від розширення повноважень Президента країни. Вони в нього й так великі і розширювати їх, мабуть, нині не актуально. Мене цікавить, наскільки чітко працюватиме президентська вертикаль влади, зокрема, які повноваження матимуть так звані представники Президента на місцях (в регіонах).

Прикладом того, як потрібно орієнтувати роботу громад, щоб регіони самостійно розвивалися, може служити недавнє засідання  Регіональної дорадчої ради Національного конгресу місцевого самоврядування України, яке відбулося нещодавно у Запоріжжі.

Головною темою обговорення став проект змін до Конституції України та ініціативи щодо фінансової децентралізації. Зібрання було досить представницьким, крім очільників обласної влади. В ньому взяв участь народний депутат України Євген Карташов, виконавчий директор Асоціації міст України Мирослав Пітцик, голова Запорізького регіонального відділення Асоціації міст України Олександр Сін, іноземні представники, керівники органів місцевого самоврядування.

Мені імпонує позиція, що децентралізацію влади в Україні слід розуміти як невід’ємну частину масштабної реформи, що передбачає закріплення статусу України як парламентсько-президентської республіки, встановлення балансу влади між всіма її гілками на центральному і місцевому рівнях; забезпечення повноважень регіонів необхідними фінансовими ресурсами за рахунок справедливого розподілу доходів бюджетів. Здійснення такої комплексної реформи можливе лише шляхом внесення змін до Основного Закону держави.

 І якщо є з приводу реформування місцевого самоврядування якісь дискусії, то ми маємо їх вивчити, зрозуміти, обговорити. Зважений підхід  – ось головний принцип, яким мають керуватися учасники процесу реформ.

 Головна думка – справжнє місцеве самоврядування повинне мати власну доходну базу. Тоді узурпація влади буде неможливою в принципі. На жаль, у нас ситуація нині така, що у структурі витрат місцевих бюджетів 85 відсотків належить делегованим повноваженням, а на власні потреби на територіях залишається, в середньому, 9,2 відсотка зароблених грошей. А в Європі, куди ми прагнемо, території мають право використовувати задля своїх потреб та розвитку  близько 30 відсотків від заробленого. Ось чому нині слід на законодавчому рівні закріпити норму про збільшення власної ресурсної бази регіонів бодай до 25 відсотків. Всі ці питання ми будемо ретельно розглядати у Верховній Раді, на засіданнях комітетів.

Однак, хочу зазначити, що децентралізація влади – це справа не одного дня. Цей процес триватиме не день і не два, а законодавча база буде остаточно завершена в наступному році.

Відповісти